Logo and Visual Identity for Zásilkovna/Packeta
Logo a vizuální identita pro Zásilkovnu/Packetu
The old logo no longer met the needs of a modern company, so I was tasked with designing a new logo with a cohesive, easily recognizable visual identity. In my opinion, every logo should convey an idea that characterizes the company, which was true for the old logo. The shield around the old logo symbolized the protection of a package placed inside. I liked this idea, but the design itself was too complicated. I adopted the idea, took a cubic cardboard box, and created a protective zone around it, just as it was with the original logo. However, since Packeta deals with the logistics of parcels and the parcels themselves do not belong to the company, it did not make sense to me for the logo to depict a package. I removed the package, resulting in a shape that symbolizes the protection of the package, and inside it created space for customers' parcels. I developed this shape of the logo so that it could be used on all necessary materials, such as Z-BOXes, mobile applications, websites, clothing, delivery vans, cars, pick-up points, and much more. I also incorporated the sharp shape of the logo into other graphic materials, such as illustrations and icons.
Although the original proposal for changing the logo faced financial concerns from the management and worries about recognizability in connection with the then-planned name change to "Packeta," my flexible approach led to the creation of a hybrid model that integrated the old logo with the newly designed visual identity. This hybrid model is how the company Zásilkovna and Packeta present themselves today.
Staré logo již nevyhovovalo potřebám moderní společnosti, a proto jsem dostal za úkol navrhnout nové logo s navazující, lehce rozpoznatelnou vizuální identitou. Dle mého názoru by každé logo mělo nést myšlenku charakterizující danou společnost, což platilo i u starého loga. Štít okolo starého loga znázorňoval ochranu zásilky uložené uvnitř. Tato myšlenka se mi líbila, ale samotné zpracování bylo příliš komplikované. Myšlenku jsem převzal, vzal krychlovou kartonovou krabici a okolo ní vytvořil ochrannou zónu, stejně jako tomu bylo u původního loga. Protože se ale společnost Packeta zabývá logistikou zásilek a samotné zásilky jí nepatří, nedávalo mi smysl, aby v logu byla vyobrazena zásilka. Zásilku jsem odstranil, čímž vznikl tvar symbolizující ochranu zásilky, a uvnitř vznikl prostor pro zásilky zákazníků. Tento tvar loga jsem rozpracoval tak, aby byl použitelný na všech potřebných materiálech, jako jsou například Z-BOXy, mobilní aplikace, web, oblečení, dodávky, auta, výdejní místa a mnoho dalšího. Ostrý tvar loga jsem promítl i do dalších grafických materiálů, jako jsou ilustrace a ikony.
I když původní návrh změny loga narazil na finanční obavy vedení a obavy o rozpoznatelnost v souvislosti s tehdy plánovanou změnou názvu na "Packeta", můj flexibilní přístup vedl k vytvoření hybridního modelu, který integroval staré logo s nově navrženou vizuální identitou. Tímto hybridním modelem se společnost Zásilkovna a Packeta prezentují dodnes.
Client: Zásilkovna/Packeta
Art Director: Radek Moravec
Designer: Radek Moravec
Collaboration: Packeta's Internal Graphic Team and Marketing Department
Year: 2021